Autorijden bij sneeuw

Belgen zijn niet gewend aan sneeuw, en worden verrast door de kleinste sneeuwvlok. Om nog te zwijgen over sneeuwstormen of sneeuw in de ‘echte’ bergen. Enkele tips om te voorkomen dat een ritje in witte landschappen uitdraait op een echte hel! 


Vergeet vooraleer u een lange reis door sneeuw en kou aanvat alvast niet om uw voertuig te laten controleren. Vertel uw monteur dat er een confrontatie met sneeuw inzit, dan zal hij de vloeistoffen en de banden vervangen zodat ze lage temperaturen kunnen doorstaan.  

Controleer ook de contracten van uw reisbijstandsverzekering, en vergeet het telefoonnummer van de verzekeringsmaatschappij niet. 

Banden

Winterbanden of sneeuwbanden zijn sterk aan te bevelen ... in de winter.  Kijk maar naar de mensen in de Ardennen, hoe vlot die van banden verwisselen als er koud weer aankomt.

Deze banden zijn meestal noodzakelijk en zelfs verplicht als je naar de wintersportoorden wil. Ze zijn ontworpen om grip te krijgen op de sneeuw en de sneeuw gaat er niet aan vastkleven. 

Wanneer de temperatuur lager is dan 7 °C, beginnen standaardbanden hun elasticiteit te verliezen. De tractie vermindert. Winterbanden behouden hun elasticiteit bij temperaturen ver onder nul. 

Brede high-performance-banden zijn niet geschikt voor het rijden op besneeuwde wegen, tenzij ze daar specifiek voor ontworpen zijn. 

Als een band verslijt, vermindert de tractie. Het is dus af te raden in de sneeuw te rijden met banden die versleten zijn. 

Om op sneeuw te rijden, moet de bandenspanning beantwoorden aan de voorschriften van de  fabrikant. 

Sneeuwbanden mag u niet verwarren met spijkerbanden. Deze zijn ontworpen om op ijs te rijden, in de sneeuw zijn ze volstrekt overbodig. Het is overigens ten strengste verboden om met spijkerbanden te rijden bij weinig of geen sneeuw.


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?