Geef iedere auto een intelligente snelheidsaanpasser

Professor Willy Miermans, hoofd van het Instituut voor Verkeerskunde aan de Limburgse universiteit (L.U.C.) doet niet aan symptoombestrijding, hij biedt geen pasklare oplossing aan voor de dagelijkse files op de Antwerpse ring, maar zet bakens uit. Hij kadert de verkeersproblematiek in een brede maatschappelijke visie op mobiliteit, sociaal, economisch en ecologisch onderbouwd. En dan blijkt al gauw dat wij, Vlamingen, een groot deel van de problemen aan onszelf te wijten hebben. De revolutie op de weg begint in ons eigen hoofd.


Willy Miermans waarschuwt dat zijn Masterplan miljarden euro’s zal kosten, en heel veel tijd en geduld. Maar het resultaat zal fantastisch zijn, een heerlijke nieuwe wereld waar voetgangers, fietsers, autobestuurders en gebruikers van het openbaar vervoer vreedzaam naast elkaar leven, zonder files of opstoppingen, veilig en ontspannen, zowel in de verstilde, woongebieden als in de bedrijvige industrieparken. We zullen u op deze plaats vanaf nu regelmatig berichten over de facetten van Mieremans' Masterpla, vandaag misschien nog utopisch maar ooit zullen zijn ideeën algemeen ingang vinden.

Miermans: “De Vlamingen bouwen een riante, liefst losstaande woning, proberen twee auto’s te onderhouden en werken zich dood, of in het beste geval ziek. Wij zijn een Prozac-land, niemand vreet meer pillen dan wij, wij pieken in zelfmoord, scheidingen en dodelijke ziektes. De Nederlanders zitten niet onder een verpletterende inkomensdwang van huizen en auto’s. Ze hebben veel meer ruimte, letterlijk en figuurlijk, om andere dingen te doen. Ze participeren veel vaker in cultuur, recreatie en vorming. Wie is er dan goed bezig? Onze foute keuzes hebben dramatische gevolgen voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de Vlamingen. Als we de druk van de ketel zouden laten, en dat betekent ondermeer een onverkorte uitvoering van het mobiliteitsplan, zouden de mensen veel meer ontspannen aan de slag kunnen. We hebben een paar jaar geleden berekend dat je je pas een auto kan veroorloven als je minstens 1000 euro per maand verdient, maar heel veel mensen met een lager inkomen kùnnen gewoon niet zonder auto, door de erbarmelijke infrastructuur in ons land. Dat zijn dus boterhammen met siroop voor die gezinnen.”

De eerste maatregel van Mieremans' Masterplan is van technische aard. Voorzie alle auto's van een intelligente snelheidsaanpasser (ISA)


“Via GPS is dat technisch geen probleem en bijkomende infrastructuur heb je niet nodig. De ISA verhoogt de veiligheid èn je kan het verkeer veel beter managen. Aanvankelijk vreesden we dat de bestuurders zich zouden ergeren aan de elektronische geleiding, maar uit experimenten, onder anderen in Gent, is gebleken dat het eerder ontspannend werkt. Logisch eigenlijk. Zo lang ik het idee heb, de illusie meestal, dat ik mijn trein nog kan halen, zal ik op weg naar het station gekke dingen doen, inhalen, te snel rijden. Als ik weet dat het niets uithaalt, zal ik me daarbij neerleggen, zoals ik dat ook doe op de trein. Stel je maar eens voor dat al die treinreizigers even boos zouden worden als sommige autobestuurders omdat ze een paar minuten te laat zijn. Je moet zo’n ingreep dan wel positief communiceren, niet suggereren dat je de mensen hun vrijheid ontneemt maar wel dat iedereen op die manier veel vlotter door het verkeer geraakt. Hetzelfde geldt voor slimme verkeerslichten. Daarmee kan je het inkomend verkeer op de invalswegen blokkeren, zodat de ring rond de stad kan blijven draaien. Als je dat goed communiceert, zal niemand komen klagen dat de lichten te snel weer op rood springen.”

Files door de tijden heen









© Vivat.be 2020