Citroën brengt zijn elektrische pionnen in stelling

Tot voor kort viel Citroëns elektrische stadsautootje enkel op autosalons te besnuffelen. Vandaag duikt de C-Zero ook op in de showroom van de dealer. Naar verluidt zouden de eerste exemplaren nog dit jaar in het straatbeeld verschijnen. Onder de kerstboom zul je de C-Zero zeer waarschijnlijk niet aantreffen, tenzij er in jouw kringen niet wordt gerouwd om een nulletje meer of minder voor de komma.


Senseo's, iPads en andere digitale fotokaders hoeven komende kerst nog geen concurrentie te vrezen van elektrowagentjes in cadeauverpakking met grote rode strik.

Hoeveel kandidaat kopers zouden minstens 29.550 euro veil hebben voor een hedendaags, bescheiden personenwagentje voor hun dagdagelijkse woon-werktrajecten in de stad en nabije omgeving? Buiten het bedrijfsleven zijn deze dun bezaaid, dunkt ons.

Op enkele welstellende zonderlingen en believers na. Zij die reeds vandaag, voor het gemak of uit rotsvaste overtuiging, bereid zijn te betalen voor de norm van morgen.

Want als het van het klimaat afhing, bestond de toekomst van de mobiliteit uit 100% groene aandrijvingen. Al wat thermisch of hybride is, staat ten dode opgeschreven, met andere woorden.

Het is eenzaam aan de voet van de technologieladder

Elektromobiliteit prijkt wereldwijd bovenaan de ecologische beleidsagenda's. Niets minder dan de toekomst van onze planeet staat op het spel.

Op de Belgische wegen is een uitsluitend op stroom aangewezen vervoer vooralsnog een unicum. De dappere C-Zero zal in de komende weken en maanden ongetwijfeld navolging genieten. Bij Peugeot staat de aan de C-Zero verwante iOn al klaar. Beide automodellen zijn halfbroertjes van de Mitsubishi i-Miev, die sinds 2009 in Japan rond zoeft. Renault bereidt naast een model van gelijkaardig formaat ook een heuse elektrische sedan voor, de Fluence Z.E.

Maar de weg van 'navolging' naar 'gevestigde waarde' dreigt van lange adem te zijn. De elektromobiliteit staat nog in haar kinderschoenen en moet het opnemen tegen meer dan een eeuw van vervolmaking van thermische aandrijvingen. Anno 2010 scheert de brandstoftankgedreven wagen uitzonderlijk hoge toppen qua mechanisch en elektronisch vernuft, energieverbruik, koppel en veiligheid.


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?