Op bezoek in de Sun Studio (Memphis)

Sam Philips verwachtte in 1956 dat Jerry Lee Lewis nog groter zou worden dan Elvis. De legendarische producer van de historische Sun Studio in Memphis had Elvis Presley voor 35.000 dollar verkocht aan RCA maar rekende op Carl Perkins, Johnny Cash en Jerry Lee Lewis om de fakkel over te nemen. Zeg dat Mike het gezegd heeft, onze gids in de Sun Studio.


Mike is afkomstig uit Tupelo, Mississippi, de geboorteplaats van Elvis. De man zou niet misstaan in de fantastische biopic over Johnny Cash Walk The Line. Hij geeft ondanks zijn leeftijd ook de indruk dat hij het allemaal persoonlijk heeft meegemaakt. Bij elke gitaar, versterker, foto of platenhoes in het kleine museum heeft hij een anekdote klaar, die hij telkens ook zorgvuldig opbouwt.

“1951. Ike Turner, afkomstig uit Clarksdale, Mississippi. Ike droegt eyeliner en mascara, wat in Mississippi in 1951 geen normaal gedrag was. Vandaag nog niet trouwens. Ike wordt door sommige mensen de vader van de rock-‘n-roll genoemd. Op 5 maart 1951 brengt Ike de zanger Jacky Bransten en diens groep The Delta Cats naar Memphis voor een opnamesessie met Sam. Ze rijden als gekken om op tijd te komen. Onderweg valt de versterker van de auto in een gracht. Er is een gat in de luidspreker. Jacky vreest het ergste maar Sam bedenkt een oplossing. Hij vult het gat op met de krant van die dag. Waarvan u hier een replica ziet. De sound die Sam en de muzikanten die dag creëren, heet distortion. In Rocket 88, een nummer van Ike over zijn eigen Oldsmobile Ike, zit de eerste vervormde gitaar in de geschiedenis. Het is de eerste rock’n’rollplaat ooit.”

Beneden, in de studio zelf, wordt Mike helemaal lyrisch. “This is where it all began.” De meest succesvolle artiesten van Sun waren Carl Perkins en Johnny Cash maar Elvis domineert het verhaal. “Jullie kennen het verhaal dat Elvis in 1953 een plaatje kwam opnamen voor zijn moeder? It’s not true. Gladys Presley verjaarde in april en Elvis kwam hier voor het eerst in de zomer. Elvis wilde niet langer met een truck rijden. Hij wist dat hij kon zingen en wilde ontdekt worden door Sam. Elvis was de eerste zanger die blues, country en pop bij elkaar bracht in wat rock’n’roll genoemd werd. Sam was de eerste producer die op de ene kant van de single een countrynummer zette en op de andere een bluessong, beiden gezongen door een blanke jongen van wie iedereen dacht dat hij zwart was, met een naam uit een sf-film.”

Even mythisch als de vijf singles van Elvis voor Sun zijn de opnames van het Million Dollar Quartet in 1956, een unplugged jamsessie van een dertigtal folk-, blues-, country- en rock-‘n-rollliedjes. Carl Perkins was Matchbox aan het opnemen, een millionseller die later gecoverd zou worden door The Beatles. Jerry Lee Lewis was de vaste pianist van Sam Philips. Johnny Cash had geld nodig om kerstinkopen te doen. Elvis kwam net van Las Vegas en had een showgirl meegebracht. Die handig werd weggeknipt uit de foto die van het toevallige treffen gemaakt werd. Elvis zit op die foto ook achter de piano, eigenlijk de plaats van Jerry Lee Lewis. De geschiedenis is amper geschreven of ze wordt al vervalst. Maar Mike zegt het er wel bij. “En nu kunt u een foto nemen, met de microfoon die Elvis heeft gebruikt, op de plaats waar Elvis heeft gestaan, met een foto van Elvis terwijl hij daar stond te zingen. Of u kunt doen als Bob Dylan. Hij kuste de vloer waar Elvis heeft gestaan en ging weer weg.”
Sinds Sun Studio in 1985 opnieuw geopend werd, hebben onder anderen U2 (drie songs op Rattle and Hum), Ringo Starr, Beck, Bonnie Raitt, Tom Petty, Liz Phair en John Spencer hier opgenomen. Nu pas begrijp ik ten volle waarom. Positive vibrations. (Karel Michiels)

Audiovisuele tour Sun Studio









© Vivat.be 2020