Gezond eten is bewust eten

Steeds meer onderzoek wijst uit dat biologisch voedsel per definitie gezonder is dan industrieel vervaardigde producten. Ook spiritueel: de consument weet dat hij of zij een klein steentje bijdraagt tot een beter wereld.


 

De gezonde en bewuste consument begint de dag met een kopje koffie van

Max Havelaar
, vroeger alleen verkrijgbaar in de wereldwinkels van Oxfam, nu alom aanwezig in de supermarkten. De boeren die de koffiebonen produceren, duurzaam en kleinschalig, met zorg voor het milieu, krijgen een ‘eerlijke’ prijs uitbetaald. Die uiteraard verhaald wordt op de consument.


En zo kennen we meteen de achilleshiel van bewust consumeren: het is duurder. Max Havelaar heeft momenteel een marktaandeel van 1,5% en daar zal de prijs niet vreemd aan zijn.


De bananen van Max Havelaar doen het al iets beter (4%) en sinds kort is er ook chocolade die de Fairtrade Garantie van Max Havelaar draagt: Oxfam Fair Trade, Galler, Alter Eco en Pralibel. Als het met de ene verslaving niet lukt (koffie), dan misschien wel met deze.


Je kan bij

Oxfam
ook nog terecht voor verantwoorde honing, suiker, thee, fruitsap en wijn van Chili, waar zestien wijnbouwers uit families van landloze boeren de soorten Sagrada Familia en Los Robles vervaardigen, volgens de wijnkenner van De Standaard ‘op een zorgvuldige manier gemaakt, technisch zuiver en met een evenwichtige smaak.’

Ook lekker: groenten en fruit van biologische landbouw. Wat sommige mensen ook mogen beweren, hoe rimpelig sommige vruchten er ook mogen uitzien, bio-fruit is haast altijd smaakvoller dan ‘gewoon’ fruit. En duurder, maar daar hebben we het al over gehad.


- Biogarantie
Dit product is op biologische wijze verbouwd, zonder het gebruik van chemische meststoffen of bestrijdingsmiddelen. Wordt ook gebruikt voor essentiële oliën, verf en textiel. Gewaarborgd door een Europese verordening.
- Biologische Landbouw
Een label van de Europese Unie zelf dat in ons land amper gebruikt wordt.
- Bio De naam van de biologische producten bij
Delhaize
en Carrefour. Bij Colruyt dragen ze het huismerk BioTime.

Wat betreft vis kies je best voor wild gevangen vis met het keurmerk Marine Stewardship Council (MSC). Door vis met het blauwe MSC-keurmerk te kopen, weet je als consument zéker dat je vis koopt die uit een duurzame visserij komt. Dat is visserij die niet bijdraagt aan overbevissing, waarbij de schade aan het leven in zee zo beperkt mogelijk is en waarvoor goede beheersregels gelden.

Bewust bouwen op Vivat

    


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?