Als oma's moeder worden

Een Roemeense vrouw van 67 is zwanger. Bij ons wil een vrouw van 50 moeder worden. Het is een ehtische grens die haast geruisloos overschreden wordt. En de medische vooruitgang staat niet stil. Benieuwd hoe we straks met al die andere revolutionaire mogelijkheden zullen omgaan. Om van de brandende euthanasiekwestie nog maar te zwijgen.


Alsmaar meer medische ingrepen roepen ethische vragen op. Speciale commissies en adviseurs proberen de overheid op de hoogte te houden en een beleidslijn uit te tekenen, maar voor de wetenschap lijken er geen morele grenzen te bestaan. Een greep uit de behandelingen die momenteel ter discussie staan :

  • In vitro fertilisatie. Kunstmatige bevruchting bestaat al lang, maar niet op bestelling of tegen betaling, zelfs via internet, noch voor vrouwen op hogere leeftijd of homoseksuele koppels.
  • Het gebruik van overgebleven pre-embryo’s Genetisch materiaal, schoonheidsproducten…
  • Het gebruik van foetaal (hersen)weefsel
  • Late zwangerschapsafbreking Afhankelijk van de levensvatbaarheid van foetussen of zelfs van mogelijke afwijkingen.
  • Het leven beëindigen van ernstig gehandicapte pasgeborenen
  • Euthanasie:  hulp aan patiënten die stervende zijn als gevolg van een zelfmoordpoging, schriftelijke verklaringen in acute levensbedreigende situaties,het staken van de behandeling van comateuze patiënten die een onomkeebaar vegetatief bestaan leiden
  • Postmortaal onderzoek
  • De privacy van de patiënt Genetische informatie: wie weet wat wanneer? Willen we echt weten welke aandoeningen we met grote waarschijnlijkheid zullen krijgen?
  • Toestemming voor een HIV-test (AIDS) Aan wie kan je dat verplichten?
  • De toelaatbaarheid van geslachtsveranderde operaties 
  • Bloedtransfusies bij Jehova’s getuigen
  • Xenotransplantatie Het inbrengen van dierenorganen in het mensenlichaam.

Jozef Van Gerwen, ethicus : ‘Uiteindelijk moet je altijd zelf een oordeel vormen, en als groep omschrijven wat je aanvaardbaar acht. Je moet als samenleving bepaalde grenzen trekken, in democratisch overleg. Neem de kunstmatige procreatie van kinderen alleen maar om beenmerg te leveren waarmee een broer of zus behandeld kan worden: dat is duidelijk een instrumentalisatie van potentieel menselijk leven. Ik ben geneigd om daar tègen te zijn, hoewel ik de argumenten van de tegenpartij altijd wil aanhoren. Maar als 51% van de bevolking het met mij eens is, vind ik dat zo’n ingreep verboden moet kunnen worden.’

  • Centrum voor Biomedische Ethiek en recht
  • De Belgische Euthanasiewetgeving
  • Recht op Waardig Sterven








© Vivat.be 2020