Welke retailmerken zijn het meeste waard?

Brand consultancy Interbrand heeft een overzicht gepubliceerd van de best presterende merken in de retailsector.  H&M, Carrefour en Ikea domineren het Europese klassement.


De retailsector wordt gezien als representatieve barometer voor zowel het economisch klimaat als het consumentenvertrouwen. En hoewel de economische crisis veel bedrijven zwaar op de proef stelt, ontstaan er ook nieuwe kansen die de sector dwingen op een nieuwe manier na te denken over merkbeleid.

Prijsverlagingen zijn in zware tijden een begrijpelijke maatregel, maar slimme retailers proberen vooral te begrijpen hoe hun merken economische waarde kunnen creëren. Voor retailers die hun merk managen als een reguliere asset –zoals Wal-Mart in Amerika en H&M in Europa dat doen– is het merk een motor voor waardecreatie. En modehuis Zara slaagt erin op basis van operationeel vernuft en een uitgekiend merkbeleid een merkidentiteit te creëren die gevoed wordt door het vermogen om trends razendsnel te vertalen naar kledingaanbod – er liggen slechts twee weken tussen tekentafel en winkelrek.

Sabine Müller, Managing Director van Interbrand Amsterdam. "Als je een winkel binnenstapt, stap je een merk binnen. Retailmerken die hun bestaansrecht helder blijven communiceren en de klant een relevante beleving bieden, verwerven daarmee een voorkeurpositie die het prijsbelang overstijgt. Daarvan kunnen ze nu en straks de vruchten plukken."

De top vijf van Europese retailmerken:

1. H&M (waarde €11 mld)
2. Carrefour (€9 mld)
3. Ikea (€7 mld)
4. Tesco (€5 mld)
5. Zara (€4 mld)


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?