Sven Nys, de business

Celio Sport & Image is de nieuwe naam van het managementbureau dat onder de naam SEM vooral bekendheid verwierf in de voetbalwereld. Vandaag heeft het bureau alle voetbalactiviteiten stopgezet en concentreert het zich op wielrennen, veldrijden, autosport, motorcross, triatlon en atletiek.

 


 

Celio behartigt de belangen van een negentigtal sporters (Kim Gevaert, Tom Boonen…), waaronder zowat alle veldrijders. Contractonderhandelingen, juridisch advies, fiscale en administratieve begeleiding, sponsoring, beheer van het portretrecht en sinds kort ook de onderhandeling van startgelden: Celio regelt het allemaal, mits betaling van een kleine vergoeding natuurlijk, zeven procent commissie om precies te zijn.

Evert Maeschalck: “Bij ons gaan de inkomsten wel altijd naar de sporter, en wij factureren dan aan hem. Wij sluiten ook geen contracten af in naam van de sporter. Dat was vroeger vaak anders maar wij staan voor openheid en transparantie. De contracten kunnen ook op elk moment verbroken worden. Logisch, zou je denken, maar in het verleden allerminst vanzelfsprekend in het sportmilieu.”

“Ik hoop dat Sven Nys een echt merk wordt,” zegt Isabelle Nijs, de echtgenote van de veldrijder die de sport nu al enkele jaren mee domineert. Sven Nys, de business: het is een droom die ze voor een groot deel zelf zal moeten verwezenlijken maar de eerste stap is gezet.
Isabelle Nijs: “De supportersclub is negen jaar geleden begonnen met acht bestuursleden en een veertigtal leden. Intussen zijn er meer dan duizend leden en die willen wel eens een nieuwe jas of een ander T-shirt. Maar dat is een business geworden die de supportersclub alleen niet meer kon bolwerken.”
Maeschalck: “Het is vooral een kwestie van controleerbaarheid. Je kan niet zomaar iedereen zijn gangetje laten gaan. De hele kledinglijn wordt nu aan de man gebracht onder de naam Sven Nys Collection, een duidelijke kwaliteitsgarantie.”
Isabelle: “Maar het was niet evident om die kledij uit te besteden en daarom doe ik het nu zelf. Ik ken een grafische ontwerpster, Hilde Jehin, en die heeft voor ons een modern logo bedacht. Ze is hier binnengekomen met een vijftiental voorstellen maar Sven en ik wisten meteen dat het dit zou worden. Voor de rest wist ik niks van kledingontwerp en merchandising en we wilden dat project ook stil houden. Maar nadat we de jassen en de petten hadden voorgesteld aan de supportersclub was ook de interesse van de pers gewekt. Plots noemden ze mij een ontwerpster, de vrouw achter een nieuwe, exclusieve kledinglijn. Wielerclubs vroegen mij om hun nieuwe outfit te ontwerpen, niet meer zo flashy als in de jaren ’90 maar zwart en sober, met een klein logo erop. Dat blijkt de nieuwe trend te zijn. Verschillende winkels willen de ‘kledinglijn’ verkopen, zelfs een boekenwinkel hier twee dorpen verderop, en ook een fietsenwinkel. Samen met Hilde heb ik nu al de wintercollectie 2008 ontworpen. Hoor mij! Twee maanden geleden wist ik nog niet wat ontwerpen wàs.”
Maeschalck: “Je ziet nu zelfs dat ook niet-supporters van Sven geïnteresseerd zijn, gewoon omdat ze het een mooie jas vinden, of een handige paraplu.”

Website Sven Nys



 

    









© Vivat.be 2020