De solden: altijd een koopje?

Dit was de vraag van OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, aan de Belgische consument. Uit de antwoorden blijkt dat sommigen zich volledig laten gaan in deze koopjesperiode en anderen er met argwaan mee omgaan.


De maand juli staat synoniem voor koopjes, tenminste voor 7 op 10 consumenten die met veel plezier de soldenperiode afwachten. Maar bijna 2 Belgen op 3 proberen niet te veel geld uit te geven. En die hebben gelijk: de helft van de kopers  geeft tijdens de solden namelijk meer uit dan z’n aanvankelijke budget!

Volgens het OIVO heeft dat te maken met de verkoopstechnieken van de handelaars. Dit jaar bieden ze bijvoorbeeld korting op de aankoop van identieke producten! "De consumenten worden dus aangemoedigd om het volume van hun aankoop te verhogen en dit is een verontrustende houding tijden de crisis", zegt Marc Vandercammen, directeur van het OIVO.

Gelukkig leent minder dan 1 consument op 10 geld voor de solden. Ongeveer 4 op 10 zijn eigenlijk voorzien op deze periode en hebben er wat geld voor opzij gelegd. Anderen kopen veel, maar verminderen dan andere uitgaven.

Wie koopt het meest? De families met kinderen, consumenten met veel geld en mensen onder de vijftig. Wie er het minst van geniet, zijn oudere consumenten, alleenstaande of families met beperkte middelen.

In de zomersolden hebben kleding en schoenen (voor man, vrouw en kind) het meest succes.

De volledige studie van het OIVO vind je op de volgende link:

http://www.oivo-crioc.org/files/nl/5982nl.pdf

Melody De Visscher









© Vivat.be 2020