Elektrisch laden kan in 12 Total servicestations

Een volwaardig netwerk laadpalen is de missing link in de ontplooiing van de elektrische wagen. In omringende landen, zoals Frankrijk, werd in de aanloop naar de verkoop van de eerste elektrische modellen hieraan een mouw gepast. In België, waar de eerste modellen voor eind 2010 in het straatbeeld horen te verschijnen, is het Total dat als eerste een schuchtere poging onderneemt.


Total heeft zijn experimentele ‘Plug to Drive’- netwerk officieel voorgesteld. Het bedrijf wil voor eind november 2010 als eerste laadpalen installeren in een aantal van zijn strategisch gekozen tankstations. Met het bescheiden aantal van twaalf laadstations hoopt Total een voorsprong uit te bouwen op de concurrentie. De laadpunten bevinden zich voornamelijk op Brussels grondgebied (10 van de 12). De twee overige zijn gepland in Antwerpen en Jambes (Namen).

De lancering van zulk netwerk kon niet langer op zich laten wachten in een land waar naast hybride modellen nu ook 100% elektrisch aangevoerde auto's op de markt worden losgelaten (

zoals de Citroën C-Zero, lees ook ons artikel hierover
). Naar Europese normen blinkt België uit door zijn gebrek aan een structureel plan aangaande dienstverlening en infrastructuur op maat van de toekomstige groene weggebruiker.

Met zijn laadpunten wenst Total tegemoet te komen aan de verscheidenheid aan voertuigen met elektromotor, zowel reeds verkrijgbare als toekomstige modellen. De laadstations bieden vier verschillende manieren van laden: snel laden in wissel- en gelijkstroom, halfsnel laden en traag laden. De tarieven voor de service hangen af van de gekozen laadduur en -modus.


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?