De comeback van de spiegeltjestent

Bart Peeters toert deze zomer door Vlaanderen met Het Spiegelcircus, danssalon, concerttent, event marketing en gemeenschapscentrum in één.



Een kleine eeuw geleden mocht op geen enkele Vlaamse kermis het danssalon ontbreken, ondergebracht in een gesloten ronde kiosktent, met langs de buitenkant fraaie façades en binnenin houten zitcompartimenten, glanzend parket en glinsterende spiegels. Het hele dorp kwam er zich vermaken, veelal verschillende dagen na elkaar. Met de komst van disco’s en clubs en het verdwijnen van het typische dorpsamusement leek de spiegeltjestent een langzame dood gestorven, tot ze begin jaren ’90 toch weer hier en daar begon op te duiken. Het coole volkje dat toen de Antwerpse Boulevard of Broken Dreams aandeed, een theaterevenement op de Scheldekaaien, zat bij voorkeur in die ouderwetse houten kiosk. Sindsdien wordt er weer in spiegeltenten gefeest, gefuifd en gedanst dat het een lieve lust is.


Maar het blijft natuurlijk een dure, omslachtige aangelegenheid om zo’n constructie op te bouwen, te onderhouden en te vervoeren.

Het Spiegelcircus
is absoluut niet rendabel,” bevestigt Janssens, “en dat is ook niet de bedoeling. Ik wil het concept dit jaar vooral uittesten, zien of het werkt, want uiteindelijk doen wij hier toch iets heel nieuws. Hoewel het idee gegroeid is uit een samenwerking tussen jongeren en senioren. Wat kunnen ouderen ons nog leren? Dansen met z’n tweeën, de klassieke pasjes: tango, wals, cha-cha-cha… En waar kan je dat dan het beste doen? In een spiegeltent natuurlijk. Met het bal populaire hopen we de generaties weer bij elkaar te kunnen brengen. Tegenwoordig zijn alle socioculturele activiteiten gesegmenteerd op leeftijd – ik wil grootmoeders en kleindochters weer samen op de dansvloer zien. Plane Vanilla, het orkest van Raf Van Brussel, speelt de klassieke dansen, telkens in duo, zoals het hoort, en iedereen krijgt een balboekje. Wat niet betekent dat het orkest alleen oude muziek zou spelen. Je kan van Prince ook een tango maken.”


Langzaam kreeg de droom vorm, zeker toen Janssens ook een paar sponsors over de meet wist te halen. “Ik kom zelf uit de reclame en ik wilde alleen samenwerken met lokale, passende sponsors. Electrabel wordt honderd jaar, bijna de leeftijd van de spiegeltent, en mag ik Bart Peeters associëren met energie? Palm is een typisch Vlaams merk, Oud Brugge een typische Vlaamse kaas. Ik zou tegen alle marketingmensen willen zeggen: stop met reclamespots en advertenties, de toekomst is aan event marketing. Alle 0 mensen die hier vanavond zijn, komen rechtstreeks in contact met onze sponsors, en op een veel sympathiekere manier dan door het onderbreken van een tv-film.”

Karel Michiels/De Standaard
 


Delen







© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?