Geert Hoste staat er weer

Eindejaar, dat is terugblikken met Geert Hoste, de populairste theaterkomiek van Vlaanderen. .000 toeschouwers die tranen lachen: als dat geen probaat middel tegen de verzuring is.

 


 

Door sommigen verguisd, door velen bewonderd, is Geert Hoste (45) onmiskenbaar de vader van de huidige generatie komieken. Wie zich niet tegen hem afzet, wil in zijn voetsporen treden. Maar ook inhoudelijk heeft Hoste de afgelopen vijftien jaar de toon gezet. Wij kunnen ons niet herinneren dat er in de jaren ’80 in de theaters al op dit niveau gelachen werd met de Belgische politiek, met het vorstenhuis en met onze eigen onhebbelijkheden. Vlaanderen had dringend behoefte aan een hofnar en die rol vervult Geert Hoste tot vandaag met verve.


Voor hij definitief doorbrak als komiek was Hoste mimespeler, medewerker van het onovertroffen jeugdprogramma Het Liegebeest en radiomaker. Voor wat toen nog BRT 2 heette, kroop hij in de huid van ‘kustanimator’ Reginald, een kleurrijke figuur die de mensen op de dijk verwarde met hilarische sketches en presentaties, het soort onstuimige onzin waar iedere jonge komiek doorheen moet. Voor BRT 1 maakte hij het internationaal bekroonde ‘De Autonome Prefectuur’, een krankzinnige talkshow over kunst, cultuur, wetenschap en media. De mimiek, de voeling met het volk, de intellectuele background: Geert Hoste maakt er nog altijd dankbaar gebruik van.
Wie niet van Hoste houdt, lijkt zich vooral te ergeren aan zijn vele woord- en zinspelingen (een techniek waar zowat alle komieken tegenwoordig nochtans gretig gebruik van maken) en vreemd genoeg ook aan de inhoud van de grappen. Absurde en vooral ook seksueel gekleurde humor lijkt in sommige kringen beter aan te slaan dan lachen met actualiteiten en autoriteiten, om nog maar te zwijgen van het leedvermaak waarmee ‘de kleine man’ vaak geportretteerd wordt. Tot dat niveau heeft Geert Hoste zich alleszins nog nooit verlaagd.

U vindt de speellijst op de website van Geert Hoste









© Vivat.be 2020