Welk merk ziet u in welke film?

Product placement is niet nieuw. Al sinds de jaren '50 'plaatst' de filmindustrie producten (merken) in films en televisieseries, al dan niet verhuld. Volgende keer goed kijken als u deze klassiekers nog eens ziet voorbij komen.

 


Het allereerste product placement in de geschiedenis was eigenlijk het weglaten van een product. Toen Clark Gable in 1934 zonder onderhemd verscheen in 'It Happened One Night', kende de verkoop van de klassieke witte hemdjes plots een sterke daling. Een ongewild effect waarschijnlijk, maar het zette de grote reclameagentschappen wel aan het denken. Vanaf de jaren '50 zouden uit dat denkwerk tal van 'creatieve' ideeën voortvloeien. Product placement is niet meer weg te denken uit films en series. Een overzicht.

Rebel Without A Cause (1954): Ace Comb, de motor van James Dean. Geen contractuele product placement, maar de verkoop van het merk bereikte recordhoogten.
The Cannonball Runn (1980): R.J. Reynolds. Burt Reynolds, Farrah Fawcett, Roger Moore, Dean Martin, Sammy Davis Jr., Bianca Jagger: allemaal roken ze sigaretten van Reynolds-merken in deze typische high society-komedie uit 1980. Eén van de allereerste schriftelijke overeenkomsten tussen Hollywood en de tabaksindustrie. “Burt Reynolds zal in bepaalde scènes ook een pet en een jacket van Winston dragen.”
E.T. (1982): de eerste blockbuster met expliciete product placement. De verkoop van Reese’s Pieces (een M&M-achtig snoepje), het favoriete snoepgoed van Drew Barrymore, is na de release van de film met 65% de hoogte ingegaan.
Back To The Future II (1984): Toyota, Nike, Pizza Hut en vele anderen.
Risky Business (1985): RayBan zonnebrillen, later nog veel prominenter aanwezig in Men In Black en Armageddon.
Crocodile Dundee (1986): Marlboro, ook te zien in White Knights, Superman II, Risky Business…
License To Kill (1988): Lark sigaretten. Philip Morris betaalde daarvoor 350.000 dollar.
Home Alone (1990): Budget Rent-A-Truck. De vrachtwagen is bijna de hele film in beeld.
Who Framed Roger Rabbit? (1991): Camel en Lucky Strike.
Wayne’s World (1992): Pizza Hut en Nuprin (pijnstillers). Met extra visuele aandacht voor de producten, een nieuw stadium.
The Firm (1993): Red Stripe, het Jamaicaanse bier dat Gene Hackman Tom Cruise aanbiedt op de Kaaimaneilanden. Verkoop met 50% naar omhoog, en Red Stripe opgekocht voor 62 miljoen dollar (door Guiness).
Goldeneye (1995): BMW, met name de Z3, die dank zij James Bond een enorm succesnummer werd.
Jerry McGuire (1996): Reebok. Het bedrijf eiste na de release een schadevergoeding van tien miljoen dollar van Sony TriStar Pictures omdat het product maar één keer, en dan nog negatief ter sprake kwam in de film.
Tomorrow Never Dies (1997): Visa, Avis, BMW, Smirnoff, Heineken, Omega (horloges), Ericsson (gsm’s) en L’Oréal.
Anastasia (1997): Chanel. Eerste product placement in een tekenfilm, zij het dat Chanel er niet voor betaald heeft.
You’ve Got Mail (1998): Apple (Meg Ryan heeft een McIntosh PowerBook) en IBM (Tom Hanks een pc). Maar het was met internetprovider America Online dat Warner Brothers de grootste product-placementdeal in de geschiedenis van Hollywood afsloot.
Small Soldiers (1998): Hasbro, de grootste speelgoedfabrikant ter wereld. Zonder Hasbro zou de film wellicht nooit gemaakt zijn. Alle poppen en afgeleid speelgoed kwamen samen met de release van de film op de markt.
The Sixth Sense (1999): Zoloft, een antidepressivum van Pfizer. Bruce Willis vindt een doosje in het medicijnkastje van zijn vrouw.
Charlie’s Angels (2001): Nokia
Austin Powers, The Spy Who Shagged Me (2001): Heineken bier, gekoppeld aan grootscheepse promotieacties in bars en winkelcentra. “Hey, hey, hey! Get your hands of my Hiney, baby!” (Mike Meyers) Verkoop omhoog met 15%.

En dan de grote kanonnen. Product placement kent de laatste jaren absoluut geen beperkingen meer.

Die Another Day (2002): Aston Martin, Bollinger, British Airways, Ericsson, Ferrari, Ford Thunderbird, Jaguar, Lamborghini, Mercedes, Omega, Philips, Porsche, Range Rover, Samsonite, Ski-Doo, Sony, Sony Vaio, Volvo, Walther P99

Men in Black II (2002): Apple, Ben’s Pizza, Burger King, Coca-Cola, Crown Prince, Dole, Dunkin’ Donuts, eBay, Fleet, Fox, HBO, Honeywell, Kinko’s, Kodak, LG, Marlboro, Maxwell House, McDonald’s, Mercedes, Mountain Dew, MTV, Nintendo, Oprah Winfrey, Planters, Ruby Foo’s, Sabrett, Sephora, Sony, Sprint, Twister, USPS, Victoria’s Secret, Virgin, Wrigley

Spider-Man (2002): Alpha Romeo, Baskin Robbins, Budweiser, Cadillac, Carlsberg, Chock Full O’Nuts, Chrysler, Cingular, Columbia University, Cup Noodles, Dr. Pepper, Jaguar, Jansport, LG, Liz Claiborne, Maker’s Mark, Marriott, McDonald’s, Mercedes, Moondance Diner, Palm Pilot, Porsche, Prudential, Quest, Rolls Royce, Samsung, Shiseido, Stuart Weitzman, TDK, Terminix, Triumph, USPS, Volkswagen, Wayne 

Kill Bill Vol. 1 (2003): Asics, CAT, Coca-Cola, Colt 45, Kaboom, Krups, Mercedes, Nissan

Charlie’s Angels: Full Throttle (2003) Bud Light, CAT, Cingular, Clue, Corona, Cosmopolitan, Ericsson, Ferrari, Foot Locker, Frommer’s, GMC Yukon, Irish Spring, Jordan, Lucky Charms, Magnum Desert Eagle, Maserati, Mr. Zog’s Sex Wax, Musso & Frank Grill, Nike, O’Neal, Playboy, Pontiac Firebird, Puma, Rip Curl, Roosevelt Hotel L.A., Russell Surfboards, Shoei, Sony, Suzuki, Troy Lee Designs, Visa, Yamaha

2 Fast 2 Furious (2003): BF Goodrich, BMW, Cadillac, Chevrolet Camaro, Converse, Corvette, Dodge, Dodge Viper, Enyce, Ferrari, Folgers, Ford Mustang, Golden Corral, GReddy, Helm Bank, Kangol, Lincoln Navigator, Mercury Outboards, Mitsubishi, Monte Carlo, Mopar, Morton Salt, Mountain Dew, Nike, Pepsi, Polo Ralph Lauren, Puma, Quaker State, Racing Hart, Road Armor, Saleen, Sean John, Snap-on, SoBe, Sparco, Street Glow, Toyo Tires, USA Today, West Coast Choppers, Year One, Yenko Supercars

Meet the Fockers (2004): AARP, ADT, Apple, BCBG, Chevron, Chicco, Fleetwood, Ford, Graco, Jaguar, Liberator, Miami Herald, Moët & Chandon, Mount Gay, Orville Redenbacher, Panasonic, Pepperidge Farm, Pontiac, Rand McNally, S. Pellegrino, Sealy Posturepedic, Sephora, Signing Time!, Skippy, Starbucks, Sun-Maid, Tanqueray, Tootsie Roll, Underwood, Viasys, VW Thing
The Bourne Supremacy (2004): Aeroflot, Audi, Avaya, BMW, Borjomi Mineral Water, BOSCH, Burger King, Chrysler, Cisco, Cubix, Handspring, HP, Hyundai, Jeep, Lada, Lay’s, MAN, Mercedes, Motorola, NFL, Nokia, Panasonic, SAAB, Schultheiss, Siemens, Sony, TAG Heuer, Tatra, Treo, Volga, Westin, Zeiss


Televisie

Frasier: Windows XP. Microsoftbaas Bill Gates was te gast in de 200ste aflevering, toevallig enkele weken voor de lancering van het nieuwe besturingssysteem. Hij kreeg daarvoor het standaardtarief van 3419 dollar als special guest star, en hoefde dus niet eens te betalen voor de exposure.
Seinfeld: Junior Mints, die in een bepaalde aflevering zelfs belachelijk worden gemaakt.
Absolutely Fabulous: Zanussi, een vaatwasser met een abnormaal groot logo.
Silent Witness: de Audi van Amanda Burton.
Men Behaving Badly: Stella Artois, het favoriete bier in blik van Martin Clunes.
American Idol (Amerikaans equivalent van Idool): Coca-Cola. Drankjes, bekers, koelers, banken, logo’s, allemaal frontaal in beeld. Ultieme combinatie van reclame en ontspanningsprogramma. Coca-Cola betaalde Fox 10 miljoen dollar, inclusief reclamespots voor, tijdens en na de uitzending. Een vriendenprijsje, maar het betrof hier dan ook een nieuw concept. Volgend seizoen vraagt Fox 26 miljoen.
Who wants to be a millionaire: AT&T, een telefoonmaatschappij. Deelnemers doen een beroep op AT&T voor de hulplijn. Het bedrijf sponsort ook de klok.
Survivor (Amerikaanse equivalent van Expeditie Robinson): Doritos (tortillachips) en Mountain Dew (limonade), twee producten van Pepsico, als beloning voor de deelnemers.
Door To Door en Miss Lettie And Me (starring Burt Reynolds en Mary Tyler Moore), twee tv-films geproduceerd door het farmaceutische bedrijf Johnson & Johnson. Ook andere multinationals richten hun eigen productiemaatschappijen op.

Brandchannel








 

        









© Vivat.be 2020