De 'Rechtvaardige Rechters' verdwenen 75 jaar geleden

In de nacht van 11 op 12 april 1934 werd een van ’s werelds beroemdste kunstwerken geschonden. Van het ‘Lam Gods’ van de gebroeders Van Eyck verdwenen twee panelen, waarvan er één tot vandaag nog steeds zoek is. 75 jaar later spreekt men nog steeds van de ‘kunstdiefstal van de eeuw’. Ter gelegenheid van die  verjaardag worden er enkele speciale evenementen georganiseerd.


Zo kan je in Gent aan de hand van een wandeling langs de belangrijkste locaties uit dit mysterie ondergedompeld worden in het verhaal, en wie weet heeft de detectivemicrobe je daarna wel voorgoed beet.

“Ik alleen weet waar het paneel zich bevindt… het is…..” dit waren de famous last words van ene Arsène Goedertier, hij ging de geschiedenis in als de vermoedelijke dief van de Rechtvaardige Rechters.

Arsène Goedertier

De plaats waar het paneel zich precies bevond nam Arsene Goedertier mee in het graf.  Sinds  zijn overlijden breken politiemensen, journalisten en amateurdetectives zich het hoofd over het hoe, wat en vooral waarom van de diefstal.  Goedertier was immers een boven alle verdenkingen verheven burgermannetje uit Wetteren,  die zijn schaapjes op het droge en zijn leven op een rijtje had. Hij bezat een bank/wisselkantoor,  zetelde in het bestuur van het Davidsfonds, ziekenfonds en kunstacademie, was secretaris van de Cercle Catholique en had vrienden in de hoogste kringen.

Dat beeld van de gentleman/dief kreeg een serieuze deuk toen in de bureaulade van Arsène Goedertier  de dubbels van een reeks getikte afpersingsbrieven werden ontdekt. In ruil voor een miljoen frank zou een zekere ‘D.U.A.’ de ‘Rechtvaardige Rechters’ aan het bisdom terugbezorgen.  Goedertier werd herkend door de winkelbediende als huurder van de tikmachine.  Voor de meesten was de zaak hiermee van de baan, ook politie en gerecht lieten de zaak rusten. 


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?