Sint-Valentijn in België

Hoe feesten onze verliefden Valentijnsdag? Geven ze bloemen of cadeautjes? Of kiezen ze liever voor een etentje in een restaurant?




Uit een onderzoek van het OIVO, Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, blijkt dat Valentijnsdag meer gezien wordt als een commerciële activiteit dan als een feest voor de verliefden. Nauwelijks één op de vijf, vieren Valentijn. Dat is een beetje minder dan vorig jaar.

Eigenlijk is Valentijnsdag populairder in Wallonië (34%) en in het bijzonder in Waalse kleine dorpen (42%), dan in Vlaanderen (13%). Het wordt in het algemeen vooral gevierd door de consumenten die behoren tot de gemiddelde en de hoge sociale groepen.

Hoe wordt het feest gevierd? De Valentijnsviering bestaat meestal uit een etentje in een restaurant (53%). Deze activiteit komt veel frequenter voor in de leeftijdsgroep van 40-49 jaar (72%), terwijl ze minder voorkomt bij de 30- tot 39-jarigen (37%).

Cadeautjes geven (36%) gebeurt minder frequent in Vlaanderen (17%) en bij werklozen en gepensioneerden (14%). Bloemen sturen of een boeket afgeven (32%) wordt minder dan gemiddeld gedaan door de leeftijdsgroep van 40-49 jaar (17%). Anderzijds zijn de 50- tot 64-jarigen daar meer voor te vinden (41%).

De voorbije jaren werd het gezin meer en meer betrokken bij het feest! Meer consumenten vieren tegenwoordig Valentijn met een gezinsmaaltijd. Die houding valt vooral op in Wallonië (56%) dan in Vlaanderen (2%).

Het geven van cadeautjes is duidelijk aanwezig: 3 op de 4 consumenten geven cadeautjes, bloemen of een kaartje voor Valentijnsdag. Bloemen en juwelen zijn echte succesartikelen voor Valentijn en blijven synoniem van verleiding en passie. Er steken alhoewel nieuwe aanbiedingen de kop op: een dagblad biedt een abonnement met korting aan, een puzzel vol liefde, pasta in de vorm van een hartje, de balpen van chocolade met vervangbare inktpatronen, een spelletje strippoker, romantische of sexy uitdagingen, lingerie, een kookboek met ‘romantische’ recepten enzovoort.

Ook niet-materiële cadeaus komen aan bod: een weekendje weg voor verliefden (met of zonder jacuzzi, wellnessruimten en massages met Spa, sauna en hammam) of activiteiten om als koppel samen te doen zoals privaat strand, tochtje op zee, een limousine huren, ... De laatste trend? Ecoseks of op een milieuvriendelijke manier de liefde bedrijven...

De volledige studie kan je op de

website van het OIVO
vinden.


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?